02 februari, 2009

Förbud mot lärande?

Sitter på Arlanda, på väg till England med utskottet för att titta lite närmare på vad som händer i det engelska skolsystemet. Vi ska träffa utbildningsdepartementen, inspektionsmyndigheten Ofsted, en myndighet som fördelar pengar till universiteten, parlamentet m fl. Dimma i London så planet är försenat. Tjoho, vad kul.

En arbetsgrupp inom folkpartiet föreslår att invandrarelever ska förbjudas att läsa matematik på arabiska (eller något annat modersmål antar jag), skriver TT och SvD, DN. Men nu blev det väl i alla fall lite fel…?

Varför ska man förbjuda människor från att lära sig? Vi är olika som människor och lär på lite olika sätt. Några kanske lär bättre på sitt modersmål, de svenska begreppen kanske inte sitter riktigt fast än, man kan behöva den grund som ett modersmål utgör för att förstå den ibland lite komplexa matematiken. Fast det här borde vara en fråga för skolan och eleven, inget som vi politiker ska läggs oss i egentligen. Vi ska tala om VAD man ska lära sig, inte HUR, det är en väldigt viktig princip tycker jag. I folkpartiets värld verkar det ofta vara viktigare hur man lär sig, inte att man verkligen får i sig de nödvändiga kunskaperna. De gillar inte riktigt vårt förslag om nätskola och distansundervisning tror jag och nu reagerar de mot andra sätt att lära också.

Det finns ju massor av invandrarelever som inte är godkända i matte, trots att de fått undervisning på svenska. Hälften av invandrarkillarna är underkända i något ämne från nian. Kanske är det befogat att pröva något annat ibland? Stödundervisning på modersmålet? Större delen av matteundervisningen på modersmålet? Man ska självklart inte ge avkall på kravet på att lära sig svenska i skolan. Det är en nödvändig kunskap om man bor i Sverige.

Ibland saknar jag de toleranta och frihetsälskande folkpartisterna. Vart har de tagit vägen? FP blir för ofta FörbudsPartiet i stället.

Miljöpartiet är också fel ute, fast åt andra hållet. De vill att man SKA läsa engelska och matte på sitt modersmål. Varför ska politiken in överallt och tala om hur man ska göra? Låt professionen och eleverna - de skolan är till för - bestämma det här i stället.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Korrekt Sagt!

Kurt sa...

Jag ser inget nytt i detta, Folkpartiet har de senaste 5 åren endast haft en enda partifråga, och det är ju populism. Det är också mycket symtomatiskt att de aldrig har det minsta intresse att ta intryck från aktuell forskning.

Anonym sa...

”Varför ska man förbjuda människor från att lära sig?”
Trevligt att du börjar med att ljuga.

”Några kanske lär bättre på sitt modersmål, de svenska begreppen kanske inte sitter riktigt fast än, man kan behöva den grund som ett modersmål utgör för att förstå den ibland lite komplexa matematiken.”
Förklara för mig var du hittar dessa jättekomplexa ting som barn i _grundskolan_ (vilket förslaget handlade om) inte med enkelhet hade kunnat lära sig på kort tid? Och räknar man matematik annorlunda i arabvärlden? Det kände jag inte till. Du kanske t.o.m. vill påstå att summan blir annorlunda när de räknar ut våra svenska tal?


”Vi ska tala om VAD man ska lära sig, inte HUR, det är en väldigt viktig princip tycker jag. I folkpartiets värld verkar det ofta vara viktigare hur man lär sig, inte att man verkligen får i sig de nödvändiga kunskaperna.”
Nu flummar du igen. Självklart säger du HUR!


”Det finns ju massor av invandrarelever som inte är godkända i matte, trots att de fått undervisning på svenska. Hälften av invandrarkillarna är underkända i något ämne från nian. Kanske är det befogat att pröva något annat ibland?”
Var pratar du om människa! De har inte klarat av matematiken för att lärarna varit dåliga, kanske rent av obehöriga, eller är det kanske så att eleverna faktiskt inte är engagerade i ämnet? Eller är det ett tabu att säga så?
Det är just flumskolan och experimenten som gjort att elever har dåliga betyg där inga tydliga mål eller krav satts och lärare har troligtvis inte haft annat mål än att få in pengar varje månad på kontot.
Det gamla systemet har förstört flera generationer.


Se till att satsa på kunskap och kompetens så skall ni se att problemen försvinner.
Och kan någon förklara för mig varför det bara är araber och gruppen muslimer som har svårigheter med svenskan?
Kineser och Ryssar verkar klara sig toppenbra trots andra alfabet, så det kan inte vara det som är problemet.

Anonym sa...

Skönt att det fortfarande finns liberaler i detta land. Men nog är det lite konstigt att de inte längre återfinns i Folkpartiet. Eller, som man de senaste åren hellre stavat det, Svenskt Folkeparti.

Usain sa...

Satsa på matteundervisning på svenska för invandrarelever. Man lär sig svenska på köpet genom att gå igenom texten, vilket är tvunget för att kunna lösa problemet. Satsa helhjärtat på svenskan , det är ingen skam. Svenska politiker är så förtvivlat rädda och medgörliga emot omvärlden, så vi ska ta hand om hela världens problem. Jag som skattebetalare gillar det inte.

Mats Gerdau sa...

Så slutade nog dagen lite snöpligt för folkpartiets skolarbetsgrupp. Alla gick emot förslaget att förbjuda matematikundervisning på modersmål, även folkpartiets egen partiledare.

Självklart ska man lära sig svenska i skolan. Men det finns ju inget motsättning i det.

När det kommer till andra språk än arabiska så är inte känslorna lika svallande. Franska skolan har ju matte på franska, vem reagerar mot det? Är det ett hot mot svenska språket? Innebär det att eleverna där lär sig svenska sämre?

Ne, det här stärker mig i stället i att vi politiker ska hålla oss långt ifrån pedaogiska frågor. Jag förstår inte Anonyms kommentar att vi visst politiskt ska bestämma hur man ska lära sig. Ska vi bestämma hur man opererar också? Hur man drar kablar bäst om man är elektriker? Tyvärr, det kanske kommer som en överraskning för dig, men vi förtroendevalda är inte supermänniskor som är experter på allt. Jag tycker att vi överlåter åt pedagogerna att utforma pedagogiken i skolan.

Anonym sa...

Hej Mats !
Roligt att ha hittat din blogg !
Bra att du är tydlig på dessa punkter ( vilket jag läste i dagens svd ). Vi politiker skall inte detaljstyra och inte likrikta mer än nödvändigt. Fram för god professionalism och kreativitet på professionens vilkor i skolan.
Hälsningar
Maria von Beetzen
Oppositionsråd i Strängnäs

Anonym sa...

Du säger ”Franska skolan har ju matte på franska, vem reagerar mot det?”

Vilket skola är det specifikt du talar om? Är det denna
http://www.franskaskolan.se/index.php?option=com_content&task=view&id=111&Itemid=113

På deras hemsida står det:

”Sker all undervisning på franska?

Nej, bara franskundervisningen är på franska. All övrig undervisning är på svenska, utom vissa kurser som hålls på engelska.”

Franska Skolan är en friskola som följer den svenska läroplanen men har en fransk profil. Detta innebär att all undervisning sker på svenska och att alla våra elever studerar franska på olika nivåer”

Ljuger du nu igen eller talar du om en annan fransk skola?

”Jag förstår inte Anonyms kommentar att vi visst politiskt ska bestämma hur man ska lära sig.” Säger du…

Men hade du förstått mitt inlägg skulle du ha sett att jag menade att DU visst styrde HUR undervisningen skulle ske genom att säga emot om vilja behålla det aktuella systemet.
Mig kan du inte dribbla bort så lätt…

Mats Gerdau är ett namn jag skall lägga på minnet. En ordets fifflare som hör vad han vill höra.

Anonym sa...

...genom att säga emot OCH vilja behålla det aktuella systemet.

(OCH skulle det stå, inte OM.)

Anonym sa...

Gillar din princip om att politiker ska tala om vilka kunskaper som behövs men inte på vilket sätt de ska inhämtas. Viktig princip eftersom det har att göra med respekt för människors olikheter. Därför är alternativet hemundervisning så viktigt, att det får vara kvar och att vissa kommuners diskriminering stoppas. Hoppas innerligt att detta blir tydligt i nya skollagen så att man som hemundervisare slipper lämna Sverige...