18 april, 2009

Fria skolor är (m)elodin

Skolan ska vara fri. Fri som fågeln. Socialdemokraterna har nu också kommit till denna insikt, rapporterar radion och Expressen. Fantastiskt bra. Om det inte vore för att det är helt möjligt idag och att det framför allt är socialdemokratiska kommunalpolitiker som sätter käppar i hjulen. Därför blir Marie Granlunds förslag ett kraftfullt slag i luften. Hon visar återigen sin okunnighet och socialdemokraternas oförmåga att styra.

Jag har länge drivit att de kommunala skolorna måste bli friare och självständigare. Då får lokal kreativitet blomma ut, lärare och annan skolpersonal får möjlighet att förverkliga idéer och på allvar ta upp kampen med friskolorna. Jag hade ett seminarium för 100 moderata kommunalpolitiker för över ett år sedan tillsammans med kommunalrådet Maria Stockhaus i Sollentuna. Jag skrev om det tillsammans med Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i GP för ett år sedan. Och jag förde fram det i en rapport om valfrihet och friskolor i augusti. Därför är det en välkommen insikt hos socialdemokraterna, verkligen.

Men den stora bromsklossen idag är (framför allt) socialdemokratiska kommunpolitiker, som vägrar släppa ifrån sig makten till skolorna. De styr i detalj. Åk till Ronneby och Trollhättan och Sollefteå. Eller varför inte Malmö och Göteborg med stadsdelsnämnder som lägger sig i allt. Jag har varit på otaliga skolor där rektor och personalen är bakbundna till händer och fötter. De kan inte styra sin organisation och sina pengar, allt avgörs någon annanstans. Jag tror att det är förödande för både kvalitet och effektivitet. Marie Granlund borde ryta till åt sina lokala partikompisar i stället, då vore deras sk omprövning trovärdig. Det är inte lagen som hindrar skolorna från att bestämma om skolmat och städning - det är hennes partikompisar!

Det vore verkligt angeläget att ta nästa steg i decentraliseringen av skolan nu. Ut med makt och befogenheter och ansvar till skolorna! Politiker och tjänstemän måste våga lita på skolans professionella.

Eftersom jag varit med om att decentralisera skolan i Nacka efter dessa principer vet jag att det går och att det ger resultat. Jag har varit på många av de sk komunala friskolor som finns i landet - i Linköping, Trollhättan, Skurup, Borås för att nämna några. Och jag konstaterar att ALLA kommunala skolor är friare än den friaste kommunala friskola i någon av de kommunerna. Det visar att det går om man vill och att lagarna inte behöver ändras. Därmed inte sagt att lagarna inte borde ändras, för det kan jag också tycka. Jag skulle gärna se att lagen tydligare riktar sig til professionen i stället för till skolan. Och de förbud som finns för skolor att samarbeta skulle jag gärna ta bort. Men det är ändå i kommunerna som mycket av jobbet måste göras. Och det kan starta med en gång.

Så, Marie Granlund, hur låter ditt budskap till klåfingriga sossar i kommunerna? Är det en uppmaning att skrota stadsdelnämnder exempelvis?

Inga kommentarer: