17 april, 2009

Modern skola kräver moderna verktyg

Skolverket har kommit med en ny rapport över IT-tillgängligheten i skolan. SvD skriver om det idag.

Till skillnad från folkpartiledaren så oroar det här mig. Rätt mycket till och med. En modern skola kräver faktiskt moderna verktyg. Det duger helt enkelt inte att hälften av grundskolorna har gamla datorer. Eller att 40% av grundskollärarna inte anser att de har tillräcklig IT-kompetens. Hur ska de då kunna använda den teknik som trots allt finns? Och vad förmedlar de till eleverna?

Källkritik, juridik (aktuellt just idag när domen om fildelning kommer), integritet... Det finns mycket som skolan borde förmedla och som alla elever behöver tillägna sig. Bara 40% av lärarna i kommunala grundskolor säger att eleverna får undervisning i informationssökning och källkritik på nätet. Det är rätt illavarslande och något som borde oroa alla.

Det finns så stora vinster med datorer och moderna verktyg. Bilder blir tredimensionella, ljud kan användas, filmer, ständig aktualitet, möjligheter till snabb fördjupning och kanske ett mer aktivt lärande. Och jag är helt övertygad om att det blir en bättre och mer lärorik skola. En skola som har god tillgång till moderna datorer som dessutom används flitigt av kunniga lärare upplevs som mycket mer framåt. Den signalerar framtid och att man satsar på skolan, att kunskaper är viktigt. Den upplevelsen är faktiskt viktig. Och vad signalerar gamla datorer som det är kö till och som dessutom alltid hänger sig...? Vilken skola hade du valt?

Skolverket konstaterar att situationen är påtagligt bättre i friskolor. Det är fler och nyare datorer och snabbare support och mer användning i undervisningen. Här finns en framsynthet och överlevnadsinstinkt som behövs. Ofta beskylls friskolorna locka med datorer bara för att få elever, men jag tycker att det okunnigt och onyanserat. Står de fast med ena foten i stenåldern?

Ungdomar och föräldrar inser att en modern skola kräver moderna verktyg, då är det inte så konstigt att de väljer bort gammaldags skolor. Därför är det idiotiskt att, som sossarna gör nu, bara räkna elevplatser och konstatera att det blir en överetablering om fler friskolor får starta. Men om den kommunala skolan behöver utmanas av modernare alternativ? Varför så krampaktigt hålla kvar i det gamla, jag förstår det inte.

Det finns många föregångskommuner också. Nacka är en och jag ska besöka två av de mest framåt skolorna nästa och nästnästa vecka. Staffanstorp storsatsar och Falkenberg och Uppsala ligger långt framme för att nämna några. Fler borde haka på. Jag tror att det är en framtidsfråga för den kommunala skolan. Satsar man inte på IT kommer man att dö sotdöden.

Jag har skrivit en motion till vår partistämma om detta också, tillsammans med mina kollegor Betty Malmberg och Eliza Roszkowska Öberg. IT måste in på bred front i skolan. En modern skola, det borde bli moderaternas signum i skolpolitiken.

3 kommentarer:

Ola Möller sa...

I Staffanstorp har kommunen försökt få igång det nya "hypermoderna" systemet i snart ett helt läsår. Eleverna har under största delen av läsåret inte kunnat använda dom datorer som finns och lärarna har slitit sitt hår i frustration. Många datorer är av låg kvalité och senast idag sade en inom IT-avdelningen på fråga om hur läget var "jodå, jag väntar bara på att systemet ska krascha igen". Att då komma med fagra löften om en dator till varje elev, samtidigt som man i nästa andetag drar in all vidarutbildning för lärarna i nästa års budget, är rent hyckleri. Så stryk Staffanstorp från din lista tack.

Lena Byström sa...

Hej Mats!

Vore intressant att ta del av den motionen du refererar till./Lena

Mats Gerdau sa...

Ola, trist att det nya systemet inte fungerar. Jag syftade dock mer på den ambition som finns framåt och den känns inspirerande. Många kommuner har inte ens den ambitionen... Tyvärr är det ju ibland så när nya stora system ska tas i drift att de inte fungerar. Göteborg har ju erfarenhet av det bland annat.