04 april, 2009

Populära skolor?

DN skrev igår en artikel om de "populäraste skolorna" i Stockholm efter den första ansökningsomgången. Så snedvinklat det blev. Elektrikergymnasiet sägs vara populärast eftersom det är 95 sökande till 40 platser.

Är "populär" samma sak som många sökande per plats? Det blir ju helt knäppt. Södra Latin hade 575 sökande i första hand till de 356 platserna. I min begreppsvärld är den skolan mer populär. Skulle Södra Latin bli dubbelt så populär om de halverade antalet platser?

Skärpning, journalister! Använd orden med deras rätta innebörd.

Jag besökte en både populär och bra skola igår, kommunala Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje. 550 elever på utbildningar med estetiska programmet, samhällsprogrammet och språkklasser för tämligen nyanlända. Jättespännande och intressant och jag fick ett väldigt gott intryck av skolan. Det blev lite mer tid att gå runt i klassrum och följa undervisningen än det normalt blir och det uppskattade jag. Verkligen engagerade lärare och det tyckte också de elever jag pratade med. Roliga och kreativa lektioner. Som så ofta tänker jag att det är synd att man inte får gå i gymnasiet nu, det finns så mycket roligt.

Det var påfallande lugnt i skolan, både i korridorer och under lektionerna. Var finns den här stökiga skolan som alla pratar om, jag har svårt att se den. Och det beror INTE på att allt är sopat för mitt besök, det märks direkt.

1 kommentar:

SKITSKOLOR sa...

Läs om Jensen på bloggarna om skitskolor

http://metrobloggen.se/skitskolor

http://skitskolor.bloggagratis.se