SvD skriver idag om att den nya skollagen ska ge skolorna större befogenheter att skapa lugn och trygghet, bl a genom en möjlighet att stänga av väldigt stökiga elever, utdela en varning och ha sk försittning (i st f kvarsittning). Man ska inte överdriva problemen idag, men många skolor upplever att de har problem med ordningen. Och framför allt - många elever upplever att det är oordning och stökigt och otryggt. Det måste man åtgärda, så enkelt är det. (Aftonbladet, Expressen m fl).
Visst kan skolorna göra mycket mer än man vill eller vågar idag och det är stor skillnad mellan skolor och kommuner. Jag minns gemensamma utvärderingar som gjordes i några Stockholmskommuner när jag var kommunalråd. Då tyckte 63 % av åttondeklassarna i Nacka att det var arbetsro på lektionerna medan det i Upplands Väsby bara var 45 % som tyckte det. Det visar på att det inte bara är lagändringar som behövs, utan också ändringar i attityder och förhållningssätt från skolornas sida. Vi jobbade mycket i Nacka med att ge skolorna befogenheter och att coacha rektorerna att våga använda friutrymmet. Det gav resultat, också på detta område. I Upplands Väsby, där min kollega som ordförande i utbildningsnämnden var vänsterpartist, var också både förhållningssätten och resultaten helt andra.
Skolorna behöver dock fler verktyg för att kunna skapa en lugn och trygg miljö, därför är det bra med en lagändring. Man kan ju fundera på varför den röda oppositionen inte tycker det. Hur kan de försvara dagens situation där vissa elever kan störa hur mycket som helst utan att något händer. Och hur man kan påstå att man duckar för problemen när man föreslår något som faktiskt bidrar till att åtgärda dem är obegripligt. Vad har oppositionen för lösning då?
Fast det här är väl en av de skopolitiska frågor de kan enas om?! Vänsterns Rossana Dinamarca förnekar sig inte, hon påstår att regeringen inte kommer med några förslag för att öka kunskapen hos eleverna. Tror hon på det själv? Vad är Lärarlyftet, läsa-skriva-räkna-satsningen, Ma-NO-satsningen, nationella proven (för att bara nämna några exempel) om inte just detta??? Hon får gärna säga att det inte är tillräckligt, men inte NÅGOT är väl att tänja på sanningen lite väl mycket även för en kommunist?
Marie Granlund (s) gillar inte heller detta och jag är inte förvånad. Hon visar inte i sak att hon gör det Mona Sahlin sa efter valet - ändrar skolpolitik. Det är ju bara tomma ord utan innebörd. Hon omfamnar de flummiga, de som sossarna alltid hyllat och vars politik inte fungerar. "Forskarna dömer ut förslaget" säger TV4, och forskarna är i det här avseendet flumövergurun Hans-Åke Scherp. Han kritiserar att det inte fungerar med fängelser för föräldrar i England och därför fungerar inte avstängning, försittning och varning i Sverige. Som forskare borde man väl ha lite mer vetenskapligt belägg och gärna något som har att göra med det förslag man kritiserar också...
Kul för Mona Sahlin med sådana kompisar.
6 kommentarer:
Att stökiga elever inte skall vara i klassrummet är jag enig med Dig om.
MEN och det finns ett stort MEN, bland dessa stökiga elever finns också de som blivit mobbade (mobbarna är ofta tysta när lärare är närvarande), de som inte får tillräcklig hjälp pga dyslexi OCH vilket jag ser lika allvarligt på som mobbade elever - de elever som är understimulerade i dagens skola.
Se vidare min blogg http://norah4you.wordpress.com
Håller helt med! Avstängning är ingen universallösning, det är annat som måste till också. Och man måste se till orsakerna bakom stök också. Här behövs verkligen mer åtgärder än idag. Men de står ju inte i motsatsställning till möjligheten att i vissa fall stänga av eleverna. Ibland blir det lite för mycket fokus på repressalier i media, när vi vet att det bara är en liten liten men nödvändig del.
Pertoft (MP) talar om att Björklund inte kan något om skolan. Pertoft är själv gammal Waldorf-lärare. Sök på Waldorf på google och häpna över en skrämmande skola. Det är alltså en skola som förespråkar andliga och själsliga övningar. Hur många föräldrar skulle sätta sina barn på en sådan plats må tro?
Mats, jag röstade på ditt parti i senaste valet och jag är inte alls övertygad om att detta är helt rätt väg att gå.
1. Precis som du skriver; använd det utrymme som finns idag.
2. Dialogen skola - föräldrar kan säkert förbättras på många områden innan man tar till denna metod.
3. Som en absolut sista utväg - när ALLA andra metoder är använda, utredda och kommunicerade först då kan det vara aktuellt med att kunna stänga av en skolpliktig elev. Därför är det viktigt att instrumentet inte blir ett carte blanche för lata och oinspirerade - för att inte säga inkompetenta - lärare att använda det röda kortet.
4. Det är synd att skollagen - såsom den släpps nu medialt - handlar om skolmat och avstängningar när den borde ta upp de stora frågorna och inte de små marginalfrågorna - såsom skolmiljö och trivsel och trygghet (där skolmat och avstängning bara är två korn i en stor kvarn).
5. Fortsätt blogga Mats. Du gör det bra - såväl i bloggen som annorstädes.
Bra inlägg! Jag tror också att skolorna inom regelverket kan göra mer. Jag upplever att vi har fler och fler elever i dag som har sociala svårigheter. Jag funderar på om en form av jourskolor med fokus på social fostran och samarbete kan vara en temporär lösning för de här barnen. En timeout. Inte en behandlingsskola utan bara en plats med fasta ramar och mental coaching. Vi måste lära de att lyckas och det är svårt att få till det i ett klassrum med 26 elever och kanske är de inte ens där. Påstår inte att det är realistiskt, bara ett sätt att öppna för nya resomemang. Att stänga av de här eleverna hjälper inte alls, även om den åtgärden måste finnas. Kanske är detta ett alternativ?
Tack för intressanta inlägg. Det finns mycket mer att göra inom det här området.
Idén med jourskolor har jag också funderat på. Det borde ju gå att ordna redan idag, men varför startar ingen något sådant? Det blir väldigt ofta så att alla problem ska lösas på skolan. Jag ville inte att skolans ska exportera problemen, det finns mycket av det också, men man måste börja tänka lite nytt. Jourskola kan vara en modell. Vi har tidigare föreslagit Nätskola för väldigt skoltrötta (som ofta har olika sociala problem). Vad gör alla framsynta kommuner?
Skicka en kommentar