Björknässkolan är en F-9-skola med ca 1 000 elever och skolan har över 600 datorer. Alla elever i årskurs 1, 4 och 7 har egen dator med pekpenna och vändbar skärm. Skolan har en egen portal där elevarbeten, lektioner och läxor, frånvaro, omdömen etc samlas och där föräldrarna kan se allt som händer.
Björknässkolan ligger oerhört långt framme, tyvärr är vi på efterkälken i Sverige. Utomlands (Norge, Danmark, England, Indien, Australien) finns många exempel där man kommit mycket längre, både vad gäller datortäthet och verklig användning både administrativt och i lärandet på skolorna. Men det är ju roligt att det finns bra exempel i vårt land också, även om vi nog tror att vi är ganska ledande. Självbilden är lite väl uppblåst ibland.
Fördelarna då? Att skolan är modern och har samma typ av utrustning som ungdomarna har hemma. Tänk om man skulle ha mätstickan kvar... Motivation och inflytande för eleverna. Alla säger samfällt att det tvingar fram individualisering och att eleverna får större möjligheter att påverka sitt eget lärande. Och motivation ger lust och bättre lärande. När vi frågade om resultaten, så visade det sig att meritvärdena på Björknässkolan var bland de allra högsta i Nacka och i Sverige redan, så det är svårt att komma så mycket högre. Men det blir i alla fall intressant att se effekterna om några år, också på nationella prov.
3 kommentarer:
Exakt vad menar du med "...oerhört långt framme"? Av exemplen du gav är det ju helt grundläggande saker man gör på datorerna - det vill säga att jobba med text i en skolportal.
Att arbeta i 1-1-miljö har ett flertal skolor gjort under många år - att Björknässkolan kom på det för en termin sedan är väl snarare "på tiden" än långt fram. Lemshaga, Farsta gymnasium, Tensta gymnasium och Broängsskolan är bara ett fåtal exempel i närområdet som har jobbat på det här sättet i 5-6 år. Tittar man närmare på Broängen så ser man att de förutom text också jobbar med film och rörlig bild, GPS-uppgifter i mobiltelefoner, samarbetar med flera högskolor/universitet (KMH, KTH, SU) i olika projekt. Bara i din egen kommun har YBC kommit mycket längre än någon annan skola i Nacka kommun och Stockholm/landet på flera sätt gällande IKT och IT. Så förklara gärna vad du menar med "...oerhört långt framme".
Jag vet faktiskt ingen kommunal grunskola som jobbar 1-1 i årskurs 1. Och visst är det mycket mer än bara text - ljud och bild också förstås.
Jag har besökt 25 skolor nu under våren och tyvärr inte sett så mycket IT i själva undervisingen. Något här och något där, en entusiastisk lärare, en drivande rektor. Men inte strukturerat där alla på en stor skola använder det. Men att jag inte sett det innebär ju förstås inte att det inte finns. Kom gärna med bra tips på vad som ligger långt framme!
Broängen är ett utmärkt exempel på en kommunal skola som målmedvetet jobbat med det vidgade textbegreppet (alltså även rörlig media som publikations- och presentationsform) under en längre tid.
Falkenberg har kommit en bra bit på vägen sedan snart två år och följs också av två forskare från Lunds- och Göteborgs universitet - http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/barnochutbildning/entillenprojektet/entillen/projektetsutveckling/vadsagerforskarna.4.2f5cb0411a49696bb5800058.html
Som jag nämnde så har YBC i din egen hemkommun kommit långt med IT & IKT - väl värt ett besök.
Det finns massor med fler exempel på skolor som det senaste året har startat försöksprojekt med 1-1 och vi kommer att se väldigt spännande resultat från detta framöver. Men det är en oerhört stor utmaning för skolor att göra detta. Hans Renmans senaste inlägg på sin blogg är intressant - http://youngbusinesscreatives.wordpress.com/
Det vore oerhört bra om en bredare strategi för digital kompetens kunde tas fram - med början i lärarutbildningarna.
Här finns förövrigt länkar till en del skolor som jobbar med 1-1 - http://skoldator.wordpress.com/pedagogik/lista-over-en-till-en-skolor-i-sverige/
Skicka en kommentar