21 april, 2009

Stora löneskillnader mellan kommunerna

Håller på att bearbeta en utredning som jag beställt från Riksdagens Utredningstjänst (RUT) om lärarlönerna i landets kommuner. Det är stora skillnader, flera tusenlappar i månaden!

Min tanke var att dels få en bild av hur det faktiskt ser ut, dels se vilka kommuner som menar allvar med att man ska satsa på lärarna. Alla säger ju att man vill göra det, men vilka gör det i verkligheten? Går det att se några mönster?

Den bästa kommunen är min hemkommun Nacka. Nacka toppar listan vad gäller löneläget för förskollärare med 24 400 kr/månaden i genomsnittslön, vilket ska jämföras med Färgelandas 19 400 kr och riksgenomsnittet på 21 600 kr. Många större städer ligger också i bottenskiktet, bl a Karlstad, Borås och Östersund.

Nacka ligger också tvåa när det gäller grundskollärare och nia för gymnasielärare. Här finns en genomtänkt strategi för att skapa bra skolor och dit hör att rekrytera duktiga (och välavlönade) lärare. Det är resultatet av en medveten prioritering under lång tid.

Jag tycker nog att det är rätt bedrövligt att man i Färgelanda inte ens tjänar 20 000 kr i månaden efter tre års högskoleutbildning. Och det är genomsnittet för alla förskollärare i kommunen, unga som gamla och nyutexaminerade som mer erfarna. Vad sänder det för signaler om behovet av kompetens och om lärande i förskolan?

RUT-utredningen ska jag använda på ett seminarium på moderaternas kommunala rikskonferens i Örebro på fredag.

1 kommentar:

Edvin Ala(m) sa...

Det här är väldigt intressant! Om du har möjlighet, så skulle jag vilja ta del av din presentation (efter helgen) då jag inte kommer vara på Komrix i helgen.