26 april, 2010

Järn och betong framför barn i det röda Sverige

Idag presenterade de rödgröna partiledarna en stor järnvägssatsning (DN). De vill satsa 55 miljarder ytterligare på spårtrafiken, bl a ska höghastighetsjärnväg byggas. Inget fel i det, även om det verkar lite hafsigt tillkommet. Men som alltid ska ju kalaset betalas och här kommer de till korta.

Redan gör vi gigantiska satsningar på trafiken med investeringar på över 400 miljarder kronor på 10 år. Det är välbehövligt efter många års försyndelser från socialdemokraterna och Mona Sahlin när hon var samhällsbyggnadsminister. Men det frestar på ekonomin och vi tvingas bl a svälja nya avgifter för att ha råd.

Socialdemokraterna vill skjuta på betalningarna till våra barn. De lånar pengar och ökar statsskulden. Dessutom förutsätter deras förslag att kommunerna medfinansierar projekten. Vi har tidigare fått kritik för att vi också kräver medfinansiering (om än rätt blygsamt) på vissa vägavsnitt, men nu vill de genomföra samma sak fast i ännu större skala. Trovärdigt?

Varifrån ska kommunerna ta de 20 miljarder kronor som firma Sahlin, Ohly&Wetterstrand vill tvångsutskriva därifrån? En av de största utgiftsposterna i kommunerna är skolan, så det är ju lätt att se hur prioriteringen blir... Med tanke på att det är i de socialdemokratiska kommunerna som besparingarna på skolan är störst, så inser man att skolan kommer långt ned i prioriteringslistan för de rödgröna. Det blir järn och betong framför barn i det röda Sverige. Ingen särskilt bra framtidsinvestering tycker jag. Vart tog vård-skola-omsorg vägen?

Ibland är det upp-och-ned-vända världen i politiken. Tidigare har vi varit det parti som föreslagit mest pengar till trafiken och neddragningar i skolan och vården. Det fick vi, med rätta, kritik för och har förnyat vår politik. Nu värnar vi välfärdens kärna och först därefter kommer trafiken. Nu gör de rödgröna motsatt resa - satsar mer på trafiken på bekostnad av välfärden.


SvD, SvD, SvD, Aftonbladet, Expressen, Expressen, GP, GP,
Kent, Ekonomisten, Ankersjö,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar hur mycket vanlig järnväg man får för 200 miljarder kronor? Eller vad det skulle kosta att byta ut hela fordonsflottan mot laddhybrider...

Patrick sa...

Tror rödingarna att kilometerskatten kommer betalas av åkarna? Den kostnaden skeppar de ju direkt vidare till sina kunder, det vill säga oss. Men det låter ju bra att säga på tv att man inte ska höja skatten för "vanligt folk".

Mats Gerdau sa...

Visst är det skönt att alltid kunna hänvisa till "de rika" och "de andra"?! När det i själva verket är alla vi vanliga som inte har miljoner på banken som får betala. Du har ju helt rätt i att åkaren som transporterar bananer i lastbilen tvingas ta ut den höjda skatten på bananpriset i slutänden.