24 mars, 2009

Skolriksdagen

Idag samlades 1500 personer i Älvsjö på Skolriksdag. Tema är resultat, för första gången. Många intressanta seminarier och diskussioner. Jag lyssnade bl a på Trevor Dolan som pratade om utvärdering av skolan, av lärarna och av eleverna. Mycket intressant.

Och så medverkade jag också i ett seminarium om kommunens roll i skolsystemet. Vi var mest oeniga mellar partierna i synen på friskolor. De verkar vara roten till allt ont i socialdemokraternas värld. Agneta Eriksson, s-kommunalråd i Malmö, vill sätta stopp för nya friskolor nu. Som om alla goda skolidéer redan är uttänkta. Vore jag kommunalråd i Malmö skulle jag vara glad att det finns många andra skolor än de kommunala att välja mellan. 35% av eleverna lämnar grundskolan utan att vara godkända i alla ämnen. Det kanske är bra att det finns något annat att välja på också.

Annars var vi ganska eniga i våra resonemang. Mer forskning, även om de flesta inte gjort något än för att få ut mer forskning i skolan. Mer makt till skolorna, även om de flesta inte gjort så mycket på den fronten heller. Sagda Eriksson sa sig vilja ge mer av sin makt till skolorna. Men vad hindrar henne? Sätt igång nu!

Förvånansvärt så blev det ingen diskussion om förstatligande, det hade jag väntat mig. Frågeställningen var relationen stat-kommun, men den intressanta diskussionen tycker jag är skolan-nivåerna ovanför (eller skola-politik/tjänstemän om man så vill). Här finns fortfarande väldigt mycket at göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller fullkomligt med Dig om att Agneta Eriksson är "ute och reser"
vad gäller kom.skola vs friskola.
Hennes argumentation baserar sig enbart på sosseriet.
De, sossarna, HATAR friskolor för där kan de inte ensamt föra sin propaganda till de stackars eleverna som under 40-90tal har varit utsatta för den.