23 april, 2009

Energiskälla i Nacka

Den som vill få energi – åk till Kunskapsgallerian M7 i Sickla i Nacka. Ett så fantastiskt inspirerande hus! Jag hade förmånen att få inviga det hela i eftermiddags. Det är ett centrum för lärande, för forskning och utveckling, för kreativitet och hälsa. Mitt i en sprudlande handelsplats och i en himla häftig miljö. Så unikt.

Första intrycket är verkligen inte skola. Men det är fyllt av utbildning. En kommunal gymnasieskola och tre fristående gymnasieskolor. Ett center för vägledning. Ett hälsocenter. Atlas Copco har flyttat in en utvecklingsavdelning. En cirkusskola. Mälardalens högskola. Allt samsas under samma tak.

Det är samarbete och konkurrens på en och samma gång. Det är utveckling och nytänkande. Tanken är att mötena ska skapa mervärde. 1+1 ska bli minst 3.

Bakgrunden var ett behov av fler gymnasieplatser, men varför då bygga en traditionell skola? I Nacka tänker man inte så. Där har man upphävt Jantelagen, denna ursvenska naturlag. Här tillåts annorlunda idéer och det finns människor som har förmåga att förverkliga idéerna. Kommunen var idégivare, men har inte byggt det och står bara för en liten del av verksamheten.
Till alla sossar och lärarfack som vill stoppa nya friskolor säger jag bara: åk till Sickla!!! Det här hade aldrig varit möjligt med er politik! Varför vill ni stoppa det nya, lägga hinder för kreativitet?
En annan reflektion är hur snabbt det gått att få fram huset. Idén kläcktes hösten 2006, runt valet. Nu, två och ett halvt år senare, är detta enorma hus klart och fyllt med verksamhet. Som en parallell kan man lägga till är att vi direkt efter valet också började diskutera den nya skollagen och den är inte klar ens för att skickas ut på remiss än... Det är märkligt hur långsamt det är i statlig förvaltning oh hur snabbt det kan gå i kommunal. Pinsamt stor skillnad faktiskt. Och så finns det som som tror att skolan blir bättre om den förstatligas. Hmm.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du nu är så positiv till kreativitet hur kan du då svara som du gjorde i intervjun i senaste lärartidningen när det gällde slöjd , hemkunskap, bild mm. Det är i dessa ämnen som kreativiteten föds, särskillt inom slöjd och bild men även hemkunskap. Det hänger helt och hållet på undervisningen och på pedagogen som förmedlar. Kanske om dessa ämnen fick ros istället för ris, större utbud på fortbildningar, kunskapskontroller, så höjs statusen och fler, framför allt politiker och föräldrar, skulle kunna förstå värdet av att eleverna får använda i princip HELA kroppen i sin kunskapsinlärning inte bara huvudet. De praktiskt-estetiska ämnena underlättar kunskapsinlärningen för eleverna ÄVEN när det gäller de teoretiska ämnena.
Utan kreativa och praktiskt händiga personer skulle samhället inte se ut som det gör idag, en arkitekt behöver hantverkare som utför hans/hennes idéer, jag skulle kunna ge hur många exempel som helst men avstår, tänk själva istället, var lite kreativa. Tänk tillbaka på ditt besök i Haninge, där finns det kreativitet som heter duga...

Mats Gerdau sa...

Hej. Det är alltid vanskligt vad som kommer i tryck i tidningen av ett och ett halvt timmes samtal. Jag medger att det blev lite väl tillspetsat. Jag är inte alls emot vare sig slöjd, hemkunskap eller bild. Praktiska moment och är viktiga i skolan, inte bara i dessa ämnen. Man lär sig på flera sätt och behöver befästa det man lärt sig och då är konst, kultur och andra uttrycksmedel viktiga.

Samtidigt vill jag initiera en debatt om skolans uppdrag. Vad ska skolan göra och vad ska skolan inte göra? Jag har inga givna svar på den frågan. Men för att få igång en diskussion måste man ibland spetsa till det. Varför har vi 16 ämnen i grundskolan, fler än något annat land som jag känner till? Kan man organisera det på ett annat sätt? Eller är det fel att vilja diskutera hur skolan på bästa sätt anpassar sig till framtiden?

Besöket på Runstensskolan i Haninge var väldigt inspirerande. Det jag lärde mig där också var att slöjden inte bara var ett ämne för sig, utan integrerades i andra ämnen också. Det är ju jättebra. Fordrar det att slöjd är ett eget ämne? Eller kan målen i svenska skrivas om så att praktiska moment också tydligare ingår?

Som sagt - tar gärna emot synpunkter på detta.

Anonym sa...

Tyvärr så måste jag tillägga att ibland kan kreativitet ta över lärandet och utvecklingen hos elever samt lärare. Vilket är ett tydligt fall i YBC. Det totala fokuset ligger i hur utbildingen kan ta kreativa och nya svängar och uteslutar de gamla hederliga lärosätten, som faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Att endast tänka kreativt förblindar på så sätt vad som är rätt samt bra för eleverna och ger endast en image av samhörighet och utveckling i skolan. Att tänka för mycket utanför lådan kan i sådana fall leda en bort från vägen av vissdom. Varför inte blanda dessa två lärosätt och skapa samhörighet men också nytänkande. Inte endast tänka nytt, tänk på vad som egentligen är fördelaktigt för alla parter involverade!