17 september, 2009

250 miljoner kvar av Lärarlyftet

Mer än 250 miljoner kronor finns kvar av miljardsatsningen Lärarlyftet i år, berättade Skolverket för mig i somras. Snart kommer uppföljningen av hur det ser ut i varje kommun och det ska bli en intressant läsning.

Vid förra uppföljningen kunde man se att socialdemokratiskt styrda kommuner är klart mindre intresserade av att delta än vad moderatledda kommuner är. Jag tror att m-kommunerna i genomsnitt använt 75% av pengarna medan s-kommunerna bara utnyttjat 50%. Och 24 kommuner deltog inte alls utan skyllde på att de inte hunnit med etc. Det kan de inte gärna göra igen.

Nu närmar sig sanningens minut. Har sossarna i Malmö vaknat? Där gick lärarna miste om fortbildning för 8,3 miljoner förra året. Ska Hallsberg och Perstorp ha vaknat och börjat delta eller anser de att deras lärare inte behöver någon fortbildning? Fortsätter sossarna att sabotera denna satsning?

Att det är så mycket pengar kvar tyder dock inte på att det skett några avgörande förbättringar.

Dock tycker jag att det kan finnas skäl att se över alla detaljer i hur pengarna används och vilka kurser som erbjuds. En del av lågt deltagande skulle ju kunna bero på att man inte anser att kurserna motsvarar de behov man har. Endast en (1!) kurs behandlar IT exempelvis, här finns mer att göra. Jag skulle vilja bredda utbudet så att man verkligen använder de pengar som staten ställer till förfogande för att höja lärarkompetensen i skolan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snart drar ju även förskolelyftet igång, undra hur kommunerna tänker kring det. Jag vill också tacka för att du i Lärarnas tidning ifrågasätter förkortningen av förskollärarutbildningen.Känns bra at någon från det borgerliga blocket vågar ifrågasätta Björklunds idéer.

Fröken Linda sa...

Tycker Lärarlyftet är en bra idé, men skolledningarna prioriterar hårt de som har äldre utbildningar, vilket i sig är bra. Jag, med 7 år i yrket blev inte intressant att skicka på lärarlyftet. Gynnade inte skolan resp. kommunen. Kanske valde jag en kurs mer av eget intresse - den skulle på 30hp gett mig kompetetens att undervisa även på gymnasiet. Det var den mentala omladdningen samt breddningen av min kompetens som lockade mig, men det får bli en annan gång...

Mats Gerdau sa...

Om någon vecka vet vi hur det ser ut i kommunerna. Då kan man utkräva svar och ansvar av de som inte deltar. Förra gången detta var på tapeten sa de att de "inte hunnit" och att det inte gick att starta utbildningen mitt i ett läsår. Vad ska de säga nu? Blir mycket intressant att höras deras försvarstal...