Bakgrunden är självklart den beklämmande IT-situationen idag. Jag har ägnat ett halvår åt att försöka få kläm på hur det ser ut och vad som görs från olika håll. Alldeles för lite, tyvärr. Eldsjälar driver utvecklingen lokalt på en del håll, men fortfarande finns lagar och regler som sätter käppar i hjulen. Gemensamma visioner, strategi och organisation saknas. En del av detta finns också i Skolverkets rapport som kom förra veckan.
Det verkar som om teknikutvecklingen har gått skolan förbi. Jag motionerade om detta redan i våras till vår partistämma (och fick stöd!) och i förra veckan kom en rapport från Skolverket som beskriver situationen.
Vi vill nu göra moderaterna till det moderna framtidsinriktade skolpartiet. Den platsen är vakant idag. Vår skola ska vara lärorik, kreativ och rolig. Och modern!
För att underlätta för regeringen presenterar vi också ett antal förslag på vad man borde/skulle kunna göra. Läs mer i SvD!
9 kommentarer:
Bra, nära.
Men du (och allt fler politiker) pratar "IT i skolan" utifrån ett lappande perspektiv.
Jag, och flera andra, efterlyser radikala visioner! Mer revolutionärt tack.
Utveckla gärna det ni i debattartikelns sista punkter slutar med. Där borde avstampet vara. Allt ovanför är (självklara) hygienfaktorer, på vägen mot ett nytt tänkande.
Det är väl bara att öronmärka pengar till skolorna för detta ändamål. Idag har ju dina kompisar i Lärarförbundet ändrat sig och vill helt plötsligt ha mer statliga pengar. Nu väntar vi bara på sossar och moderater.
Richard, du får gärna utveckla vad du menar med "lappande" perspektiv. Vi skriver ju bl a att vi behöver en heltäckande strategi som pekar åt ett tydligt håll. Exakt vad den ska innehålla är jag ödmjuk nog att låta andra vara med och ha synpnkter på. Jag tror inte på revolution och omstörtande verksamhet. Men att det behövs krafttag är uppenbart, liksom att modern teknik medför stora omställningar.
Anonym, allt handlar inte om pengar utan om inställning och vilja till förändring samt om borttagande av hinder. Och visionger kommer man också långt med. Utan visioner stannar samhället. Sen har väl "mina kompisar" i Lärarförbundet länge tyckt att man ska skjuta till mer statliga pengar till skolan, vilket vi också gör idag. Din sista mening förstår jag inte alls.
Mats, tack för din snabba kommentar!
Jag menar inte "revolution" som omstörtande, utan i betydelsen "revolutionerar vårt sätt att se på och ta hand om barn och ungdomar". Jag tror i det här fallet på en, för att citera Wikipedia just nu, "fullständig omdaning". Jämför jordreformerna (agrala revolutioner), som vi idag tycker var både bra och nödvändiga.
Vårt samhälle har nu nått en punkt när det är dags att rejält tänka om hur vi hanterar nya människor.
Jag jobbar på att hitta tid att utveckla vad jag menar. Det blir lite pö om pö. Återkommer.
Ok Richard, då håller jag med. Det var en polsk finansminister som efter kommunismens fall sa att det behövdes en total omställning av ekonomin som inte gick att göra stegvis: "man kan inte hoppa över ett stup i etapper". Lite så är det väl med ITifieringen i skolan också. Nu har utvecklingen fått driva sig själv i 15 år och det har väl gått sådär. Nu är det dags att ta ett stort språng och få alla med på vagnen.
Vi vill få fart på utvecklingen och då krävs att de högsta är besjälade av idén, därför vill vi att regerigen agerar. Ser fram emot fler synpunkter från dig på vad som behövs.
Ni vet inte vad ni talar om. Det satsas enorma pengar på datorer i skolorna. Men det är inte det som behövs. Istället borde man ge eleverna en bred och djup grund att stå på. Först då kan de värdera alla påståenden som finns på internet. Det som behövs är speciallärare, grupprum och kartböcker, inte datortekninker, datasalar och korkade spel.
FredrikN
Anonym - visst finns det exempel där man satsar mycket på IT, men det är väl inte den generella bilden. Du får gärna visa på var det skulle ske i så fall... Jag håller däremot med dig om att eleverna behöver en stabil grund att stå på. Eftersom IT nu finns som en realitet så måste skolan bli bättre på källkritik, integritet mm på nätet. Jag tycker dock inte att man ska rynka på näsan åt ny teknik eller "korkade spel". Det finns bra spel också som underlättar lärandet och varför skulle inte digitala kartor fungera?
FredrikN,
Varför säger du att vi inte vet vad vi talar om?
Jag tar verkligen illa upp, eftersom jag lägger stor vikt vid att bara tala om sådant jag ver något om. Lägger mycket tid på att direkt bilda mig en egen uppfattning i verkligheten och inte bara från vad andra säger.
Med den utgångspunkten i ryggen kritiserar jag ofta andra i det fall jag först har kollat om dom verkligen vet vad dom talar om.
Mats, här är lite av grundresonemangen till min strävan efter reformation av hur vi skapar världens bästa start i livet för barn och ungdomar.
http://www.weconverse.com/2009/09/18/tank-om-skolan-har-spelat-ut-sin-roll/
Skicka en kommentar