På temat "lär känna din konkurrent" så har jag nu läst ännu mer material till socialdemokraternas partikongress i oktober. Den här gången är det partistyrelsens förslag till politiska riktlinjer. Sidorna 29-31 handlar om skolan.
Efter att ha läst dokumentet flera gånger så undrar jag vad de egentligen vill för något. Det är välskrivet och fullt av vackra ord om hur allt borde vara. Men när man skalat av det vi nu genomför (som de motsätter sig) och alla självklarheter och plattityder ("kunskap är makt", "all utbildning i Sverige ska vara av hög kvalitet", "investering i framtiden" för att ta några exempel) så blir det inte mycket kvar. De har tre prioriterade områden:
1. Kvalitetsäkra skolan. Det är uppenbart att sossarnas partiledning insett att de måste tvätta bort flumstämpeln för att gå hem hos väljarna och därför står det om betyg, nationella prov och kontinuerliga utvärderingar på flera ställen. Dvs precis det vi nu genomför i snabb takt. Något ytterligare nämns inte. Nationella prov gjordes av tredjeklassarna redan i mars och vi klubbade den nya betygsskalan i april. Godmorgon, sossar! Det kan ni ju inte gå till val på om ett år, det är ju redan klart.
2. Lärare och ledarskap. Likaså stärker vi läraryrket och lärarkompetensen nu. Lärarlyftet är igång (men saboteras av många s-styrda kommuner) och vi kommer med en ny lärarutbildning och förslag om lärarauktorisation i höst. Vi gör rektorsutbildningen obligatorisk nästa år. Den andra delen av s-programmet känns därför också rätt obsolet. Inget nytt här heller.
3. Återstår deras tredje prioriterade område, förnya friskolesystemet. Och här skiljer vi oss åt rejält. De vill försvåra möjligheten att starta nya friskolor, kommunerna ska kunna fördröja starten ytterligare. Räcker inte dagens möjligheter att överklaga och på så sätt fördröja starten i flera år? De har ett riktigt skrattretande förslag om att friskolan och kommunen ska "komma överens" och skriva samarbetsavtal. Men den ena parten är ju mycket starkare än den andra och den svagare (friskolan) har inget att sätta emot. Socialdemokraterna motsätter sig regelmässigt varenda friskoleetablering i kommunerna idag, därför blir det rejält löjligt när de skriver att man i "undantagsfall" inte kommer överens. Vet de inte hur det ser ut i verkligheten? Säg den socialdemokratisk kommunpolitiker som välkomnar nya alternativ! Beträffande vinst i friskolor säger de att "vår principiella uppfattning är att skattemedel avsedda för skolan också ska gå till skolan". Det ger inget utrymme för vinst, vad Mona Sahlin än försöker ge sken av.
Nej, kejsarinnan är naken. Det enda som finns kvar av sossarnas skolpolitik är ett unket motstånd mot valfrihet.
På vår stämma pratade vi om framtiden, vad vi vill nästa mandatperiod: IT, mer undervisningstid, läxhjälp, flexibel skolstart och skolstart vid sex års ålder, karriärvägledning, lärlingsutbildning.
Men sossarnas partistyrelse pratar ärligt talat bara om en sak: kläm åt friskolorna. Inget om IT och modernisering av skolan. Inte ett ord om gymnasiet. Inget alls om att skolorna ska få mer att säga till om. De förhåller sig till oss och accepterar motvilligt det vi redan gjort. Framtidsidéerna saknas helt. Det känns riktigt fattigt.
2 kommentarer:
Mats, är du inte lite hårtslående när du skriver "Säg den socialdemokratisk kommunpolitiker som välkomnar nya alternativ!" Kanske inte, men är du inte bekymrad över de friskolekoncerner och vissa andra lycksökare som sänker lärartätheten, särskilt de som driver gymnasieskolor? Jag tror att de skolorna drar till sig mindre skolmotiverade killar särskilt, vad häftigt jag får en laptop, och behöver inte ha särskilt många lektioner i veckan. Jag tror inte de är mogna det och tror att det är att göra de eleverna en stor otjänst. Men det har fortgått ett antal år nu och jag är säker på att du inte skulle accepterat det när du var i Nacka.
Och det är kopplat till glädjebetyg, som även de kommunala skolorna kanske sätter.
Marknadens självreglerande förmåga, att dåliga skolor ska bli kända och inte få sökande, verkar inte funka. Vad kan man göra?
Hej, jo jag är bekymrad över skolor som sätter annat än elevernas bästa främst.
Jag tror inte heller på marknadens självreglerande förmåga. Lärartäthet är inte det viktigaste, utan hur väl eleverna lär sig det dom ska. Här måste vi bli bättre på att följa upp och vid behov införa sanktioner när det brister. Och det gäller i lika hög utsträckning kommunala skolor som friskolor.
Marknaden behöver alltid omgärdas med regler annars blir det laglöst land och ibland undrar jag om det är så i skolan idag. Med nya skollagen inför vi möjligheter att stänga eller bötfälla dåliga skolor i alla fall.
Sen tycker jag inte att laptop är en lockvara längre. Många uppfattar det faktiskt som ett högst användbart och självklart verktyg.
Skicka en kommentar